KONU:Veteriner Hizmetleri, Gıda ve
Yem Kanun Tasarısı Taslağı Hk.
TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞINA
Eskişehir Yolu 9. km Lodumlu Mevkii
ANKARA
Tarım ile ilgili her türlü Kanun ve Yönetmelik çalışmalarında Birliğimiz görüşüne başvurulmakta iken, bu defa “Veteriner Hizmetleri, Gıda ve Yem Kanun Taslağı Tasarısı” konusunda Birliğimizin görüşüne başvurulmamıştır.
Resmi web adresinizden (www.kkgm.gov.tr) görüşlere açılan “Veteriner Hizmetleri, Gıda ve Yem Kanun Taslağı Tasarısı” tarafımızdan incelenmiş olup görüşlerimiz ekte gönderilmektedir.
Gereğini bilgilerinize arz ederiz.
EKLER:
1- Kanun Tasarısı Görüşümüz (1 sayfa)
TÜRK ZİRAAT YÜKSEK MÜHENDİSLERİ BİRLİĞİ’NİN
“VETERİNER HİZMETLERİ, GIDA VE YEM KANUNU TASLAĞI TASARISI”
HAKKINDA GÖRÜŞÜ
1. Görüşe sunulan “Veteriner Hizmetleri, Gıda ve Yem Kanunu” taslağı tasarısı, daha önce hazırlanıp Başbakanlığa gönderilen “Tarım ve Gıda Bakanlığı” Kanun Taslağı Tasarısını destekler mahiyette ve bu teşkilat yasasının zeminini hazırlamak gayretiyle ve tamamen “Meslek Taassubu” ile hazırlanmış bir yapı arz etmektedir.
2. Günümüzde insanların beslenmesi, insan sağlığı ve gıdaya erişim hakkı acısından “Gıda Güvenliği ve Güvencesi” kavramları giderek önem kazanmaktadır. Bu acıdan değerlendirildiğinde, hazırlanan bu kanun tasarısının özellikle, insanımızın sağlıklı, iyi beslenebilmesi için “Gıda Güvenliği ve Güvencesi ” konusunu düzenler nitelikte olması beklenir. Halbuki, hazırlanan tasarıda “Gıda Güvenliği” ikinci planda kalmakta, “Gıda Güvencesi” ise hiç yer almamaktadır. Diğer yandan, çiftlikten sofraya gıda güvenliğinin sağlanmasına yönelik olarak alınacak hijyen tedbirleri hem hayvansal kökenli ürünler, hem de bitkisel kökenli ürünler, hem de su ürünleri için zorunludur. Yani, gıda ve yem güvenliğinin sağlanabilmesi için birincil üretim (bitkisel, hayvansal ve su ürünleri yetiştiricilik aşaması) ve ikincil üretim (gıda ve yem işletmeleri) aşaması birbirini tamamlayıcı olmalıdır. Halbuki, Kanun Tasarısı Taslağında bu bütünlüğü görmek mümkün değildir. Tasarı bu yönden de eksiktir.
3. Kanun hazırlamak ve bu kanunların halkın rahat anlayabilmesi ve zamanla yapılabilecek değişiklikleri takip edebilmesi çok önemlidir. Bu kanun taslağı, daha önce hazırlanmış ve halen yürürlükte bulunan bir çok kanun ile ilgilidir ve üç kanunu yürürlükten kaldırmaktadır. Dolayısıyla bu kanunlar ile ilgili faaliyet gösteren insanlarımız karmaşık bir yapıya dönüştürülen bu kanun taslağı ile bu değişiklikleri gerek anlama ve gerekse takip etmekte güçlük çekeceklerdir. Kaldı ki, taslakta yeniden düzenlenen Hayvan Sağlığı ve Hayvan Zabıtası ve Gıda Kanunu son yıllarda revize edilmiş Kanunlardır. Bu Kanunları birleştirip karmaşık hale sokmak yerine, uygulamada karşılaşılan sıkıntıları tespit edip aksaklıkları gidermek, eksiklikleri tamamlamak daha doğru olurdu.
4. Bütün bu sayılan nedenler ile Birliğimiz, söz konusu Kanun taslağını “Madde Madde” irdelemek yerine, yukarıda açıklanan görüşler ışığında Bakanlığın bu Kanun Tasarısı Taslağını geri çekmesini ve taslağın Gıda Kanunu, Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanunu ve Yem Kanunu olarak ayrı ayrı hazırlanıp görüşe sunulmasını önermektedir. Bu durumda, Birliğimiz gerekli katkıyı sağlayıp, desteğini verebilecektir. Mevcut hali ile maddeler üzerinde yapılacak olan katkı ve eleştiriler hiçbir mana ifade etmediği gibi yapılan bir yanlışa da ortak olmak olarak görülmektedir.