10 Ocak 2011 tarihinde zirai öğrenimin 165.yılını kutlamaktayız. 165 yılda ziraat mühendisliği bilimi nerden nereye geldi. Bugün itibari ile mesleğimizin sorunları nedir? Mesleğimize bakış açısı nasıldır? İnsanın sağlıklı yaşaması şüphesiz sağlıklı gıda ile mümkündür. İnsanların son yıllarda sağlıklı gıda teminine ilişkin bilinçlenmesi ve bu konunun son zamanlarda kamuoyunu sıkça meşgul ediyor olması, beraberinde ziraat mühendisliği mesleğini yeniden gündeme taşımıştır. Diğer taraftan gerek sanayiye sağladığı hammadde gerekse sağladığı istihdam açısından tarımın tartışılmaz bir yeri bulunmaktadır. Üretimden tüketime olan süreçte, sağladığı istihdamda bilimsel anlamda ziraat mühendisliğinin yeri ve önemi gereği kadar anlaşılabilmekte midir?
Zirai öğrenimin ilk ekolu ve okulu olan İstanbul Halkalı Ziraat Mektebinin yerinin yetkili merciler tarafından bir vakıfa devredilmesi ziraat mühendisliğine ve tarıma verilen önemin açık bir göstergesidir. Halkalı Ziraat Mektebi yerleşkesinin tarihi bir tarım müzesi ve zirai öğretim yeri olması gerekmektedir. Bu yanlış ivedilikle düzeltilmelidir.
Ziraat Fakültesi bünyesindeki bazı bölümler ayrı birer mühendislik olarak ayrılmış ve halen ayrılmak isteyen bölümlerde bulunmaktadır. Ancak; her türlü organik madde üretimi olan tarımın, eğitim ve öğretiminde de bir bütünlük arz etmesi ve bitkisel üretimden hayvansal üretime ve hayvancılığa, gıdadan su ürünlerine, mekanizasyondan, toprak, su ve bitki korumaya, ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesine, kadar tam bir bütünlük göstermesi şarttır. İşte bunun için de bir TARIM ÜNİVERSİTESİNE ihtiyaç vardır. Bütün eğitim, öğretim ve ar-ge faaliyetlerinin aynı yerleşke içinde olması, tarımda ve tarım eğitim öğretimindeki erken cumhuriyet dönemindeki başarıları tekrar getirebilecektir. Bu gıda güvenilirliği olarak tarladan sofraya mantığı çerçevesinde olması gerekendir. Ziraat bir bütündür, parçalanmış eğitim ve meslek dallarıyla gıda güvenilirliğinin sağlanması realiteden uzak görünmektedir.
Türkiye’nin acilen bir tarım üniversitesine ihtiyacı vardır. Bugün Türkiye’de; 25 dolayında ziraat, 15 civarında veterinerlik, 10’ un üzerinde su ürünleri, 10’un üzerinde gıda ve daha bu minval üzere biyolojik çevre ve tabii ilimlerle ilgili fakültesi ve bu alanda eğitim öğretim veren çok sayıda meslek ve meslek yüksek okulu bulunmaktadır. Bu fakülte ve yüksek okullarda öğretim elemanı kadrosu hem kalite hem de kantite açısından oldukça zayıf ve noksandır, zirai öğrenimin kontrolü de zayıftır. İşte bunların yetiştirilmesi ve ülkenin cevap bekleyen sorunlarının çözülmesi için de temel tarımsal araştırmalar yapacak bir merkezi de bünyesinde bulunduracak yedi bölgede yedi TARIM ÜNİVERSİTESİ’ne ihtiyaç vardır. Bunun için konjüktür de müsait olup kamuoyu da böyle bir yapılanmayı kabule hazırdır ve beklemektedir.
Fehmi KİRAZ
Türk Ziraat Yüksek Mühendisleri Birliği
HABER İLE İLGİLİ DERLENEN SİTELERE AŞAĞIDAKİ LİNKLERDEN ULAŞABİLİRSİNİZ.