Mevzuat
Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik
Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
TARIM TAZMİNATI İLE İLGİLİ
 
Bilindiği üzere Tarım ve Gıda Bakanlığının kurulması hakkında yasa tasarısının TBMM’de Tarım ve Orman Alt komisyonundaki görüşmeleri tamamlanmış olup, verilen önergeler doğrultusunda tasarıya ilaveler yapılarak düzenlenen tasarı Tarım ve Orman Komisyonuna havale edilmiştir.
Birlik olarak, yeniden yapılanma adı altında sunulan bu tasarının Türk Tarımına ve çiftçisine getirisinin olmayacağını, gerek devlet yapılanması gerekse teknik olarak öngörülen değişikliklerin Türk tarımının önünü açmayacağı gibi yeni sıkıntılar doğuracağı hususu, Birlik adına komisyon çalışmalarına katılan Birlik Başkanı Fehmi Kiraz tarafından ısrarla anlatılmaya çalışılmış ve Birlik görüşü komisyonda dile getirilmiştir.
Birlik olarak doğru olduğuna inandığımız ve kurumsal yapımız gereği istişareler sonucu aldığımız kararlar ve prensipler Meclis platformunda savunulmuş, bunun yanında Birliğimizin varoluş nedeni olan Bakanlıkta çalışan meslektaşlarımız ve mesai arkadaşlarının diğer kuruluşlardan geride olan özlük haklarının iyileştirilmesi için, gerek iktidar gerekse muhalefet milletvekilleri nezdinde yapılan görüşmeler doğrultusunda Birliğimiz ve Türk Tarım Orman Sendikası tarafından hazırlanan önerge komisyonda kabul görmüş ve teklif ettiğimiz önerge kabul edilerek tasarıya ek madde olarak girmiştir. Tasarıya Eklenen madde personele en fazla %300 oranında ek ödeme ön görmektedir.
 
TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI ÇALIŞANLARI ÖZLÜK HAKLARI İLE İLGİLİ



Bilindiği üzere TBMM Tarım Komisyonunda Tarım ve Köyişleri Bakanlığı teşkilat yasası görüşülmektedir.

Yapılanma teknik yönden ele alındığında birçok yanlışlıkla doludur.

TBMM’de Komisyonun son günü başta Birliğimiz ve Türk Tarım Orman Sendikasının yoğun talebi ve istekleri doğrultusunda; Bakanlık Çalışanlarının özlük hakları ve maaşlarının iyileştirilmesi konusunda bir önerge geçirilmiştir.

TZYMB'NİN TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR GÖRÜŞLERİ

16.02.2010
TZYMB’NİN
TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR GÖRÜŞLERİ

Tarım, bütün ülkeler için çok önemli, vazgeçilemez, stratejik bir sektördür. Tarımda amaçlanması gereken toplumun artan ve çeşitlenen gıda ihtiyacını karşılayan, gıda güvencesini sağlayan, toplum sağlığını koruyucu gıda güvenliğini amaçlayan, tarıma dayalı sanayiye hammadde sağlayan, ihracatta rekabet gücünü ve istihdamı artırıcı ve tarım alanında iştigal edenlerin refahını yükseltecek politikalar uygulanmasıdır. Bu politikaların etkin olarak yürütülmesi için de uygun idari ve teknik yapıların varlığı olmazsa olmaz bir gerekliliktir.
Ülkemizde tarım sektörüne yıllardır duyulan ilgi eksikliği ve doğru tarım politikalarının etkin olarak uygulanmaması tarımdaki sorunların artarak devam etmesine yol açmıştır. Tarımda sorunların temeline inebilen, sermayesi kuvvetli, sürdürülebilir ve rekabetçi politikalar yerine; köklü çözümler üretmeyen, yanlış ve günübirlik politikalar ile idare edilmeye çalışılmış, bu nedenle de Türk tarımı ve çiftçisi dünya ölçeğinde geri kalmıştır. Bu geri kalma süreci sonucunda da Türk çiftçisi üretemez hale gelerek tasfiye sürecine sokulmuştur.

Tarımla ilgili Bakanlığın adı ne olursa olsun, Türk tarımı ve Türk çiftçisi milli politikalar ile bu tasfiye sürecinden çıkarılıp, ülke ekonomisine katkı yapan, diğer sektörleri destekleyici ve güçlendirici politikaları uygulayacak bir yapıya kavuşturulmalıdır.

Bu Bakanlık, ülke tarımını ve çiftçisini doğru politikalar ile yönlendirmeli, destekleme politikalarını Türk tarımının durumu dikkate alınarak uygulamalı, çiftçimizin ve ürünlerimizin dünya ile rekabet edebilirliğini sağlamalı, gıda güvenliğini sağlamak için gıdanın, çiftlikten sofraya gelinceye kadar bütün aşamalarını izleyebilmeli ve denetleyebilmelidir.

Tarımla ilgili Bakanlık, hükümetlere göre değişen değil, sürdürülebilir bir milli tarım politikalarını etkin olarak uygulayacak şekilde yapılandırılmalıdır. Kısa, orta ve uzun vadede hedefleri olmalıdır. Bu hedeflerin sağlanması için;

- Tarımsal üretimi ekonomik anlamda sürdürülebilir ve rekabet edebilir bir yapıya kavuşturacak politikalar ortaya konulmalıdır.
- Geleneksel ve aile içi üretim anlayışından ekonomik ve altyapısı güçlü tarım işletmeciliği şekline dönüştürecek politikalar uygulanmalıdır.
- Gıda güvencesi sağlanmalıdır.
- Birincil üretimden tüketim aşamasına kadar gıda güvenliği sağlanmalı, bu süreçte izlenebilirlik ve kontroller etkin bir şekilde uygulanmalıdır.
- Tarımsal üretim maliyetlerinin düşürülmesine yönelik politikalar ortaya konulmalıdır.
- Tarımsal ürün fiyatlarının sağlıklı bir şekilde oluşmasını sağlayacak tedbirler alınmalıdır.
- Pazarlama sorunlarının çözümüne yönelik örgütlenme ve gerekli altyapılar kurulmalıdır.
- Ziraat mühendislerinin ve tarımla ilgili hizmet veren diğer meslek gruplarının etkinliğinin ve özlük haklarının iyileştirilmesi sağlanmalıdır.
Ülkemizde mevcut Tarım ve Köyişleri Bakanlığının bir kuruluş yasası bulunmamakta 441 sayılı KHK ile görevlerini sürdürmektedir. Tarımla ilgili Bakanlığın bir yasasının olması mutlaka gereklidir.
Yeniden yapılanma amacıyla Bakanlığın ismi kamuoyunda “Tarım ve Gıda Bakanlığı” olarak ifade edilmesi uygun görülmektedir. Çünkü, tarımsal üretim bitkisel, hayvansal ve su ürünleri kaynakları ve bu süreci izleyen bir üretim zincirini takiben yapılan bir ekonomik faaliyet sonuçta ürünler insan tüketimine sunulmak üzere ticareti yapılmaktadır. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın yüklendiği misyon ve yürütmesi gereken görev ve hizmetler ile buna mukabil sahip olduğu idari ve teknik alt yapı dikkate alındığında, bunların birbiriyle örtüşmediği ve Bakanlık teşkilatının bir yeniden yapılanma ihtiyacı içinde olduğu muhakkaktır.

Bakanlık tarafından yürütülen tüm hizmetler, ülke geneline şamil olduğundan yapılanma merkez ve taşra teşkilatını birlikte kapsamalıdır. Merkezde oluşturulan Genel Müdürlüklerinin (ana hizmet) 81 İlde uygulayıcı izdüşümü taşra birimleri oluşturulmalıdır. Buna göre, merkezde kurulan Genel Müdürlüklerin dikey izdüşümü şubeleri illerde oluşturulmalıdır.


Bakanlık teşkilat yapısı yeni bir yaklaşımla ve çağdaş yeniliklere göre düzenlenmelidir. Bakanlık içinde oluşturulacak yeniden yapılanmada birimler arasında yetki kargaşası önlenmeli, ülke genelinde hizmetlerin etkin ve verimli olarak yürütülmesi sağlanmalıdır. Oluşturulacak ana hizmet birimleri konu bütünlüğünü sağlamalıdır. Bu arada, yetki, kaynak ve imkânlar belli bir kurumda toplanarak özellikle gıda kontrolü konusunda yerel idarelerle yaşanan yetki kargaşası önlenmelidir.
Risk analizleri konusunda, risk değerlendirmesi ve risk yönetiminin kurumsal olarak birbirinden ayrılması gerekmekte olup risk değerlendirmesi konusunda faaliyet gösteren EFSA benzeri bilimsel ve bağımsız yapıda bir “Ulusal Gıda İdaresi” ülkemizde kurulmalıdır.

1
TZYMB E-ÜYE
TZYMB E-ÜYE sistemine http://www.tzymb.org.tr/uye adresinden ulaşabilirsiniz.